ساكت كردن وزوز گوش
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

 

كارهایی که برای كنترل این صدای مزاحم می ‌توانید انجام دهید:
*‌ توجه كنید چه فعالیت‌هایی در طول روز، شما را از دقت به صدای گوشتان باز می ‌دارد و یا موجب می ‌شود كه توجه شما به وزوز گوشتان كمتر شود؟ به احتمال زیاد این ها فعالیت‌هایی هستند كه شما از انجام آن لذت می ‌برید و به آنها علاقه دارید.
* در محیط‌ های آرام و ساكت كه سر و صدا كم است، بی‌‌ شك توجه شما به صدای گوشتان بیشتر می‌ شود. در چنین مواقعی استفاده از صدایی با شدت پایین مثلا گوش دادن به یک موزیك ملایم در جلوگیری از توجه‌ تان به وزوز گوش مفید خواهد بود.
* پیشنهاد می ‌شود مواقع خاصی از روز به انجام  این تمرین بپردازید:
به صدای گوشتان و صدای سایر حس‌ها در خودتان توجه كنید؛ برای مثال چشمانتان را ببندید و چند دقیقه روی ریتم تنفس خود تمركز كنید. سپس در همان حالت، توجه خود را به سمت دست‌ها معطوف كنید و در ذهنتان، به شمارش انگشتان دست خود بپردازید. بار دیگر به ریتم تنفستان گوش دهید و بعد به وزوز گوشتان توجه كنید. مجدداً روی تنفس تمركز كنید و این مراحل را از نو تكرار كنید. این تمرین به شما یاد می ‌دهد كه چگونه توجه‌ تان را كنترل كنید.
* برخی از افراد در یافته‌اند كه ساختن تصور ذهنی دور از استرس در رابطه با وزوز گوش، در كاهش آزاردهندگی ناشی از آن مفید است. برای مثال اگر صدای گوشتان شبیه برخورد صدای امواج بر شن‌ها است،  دقایقی از روز چشم‌های خود را ببندید و تصور كنید كه در ساحل نشسته‌اید و امواج دریا را می ‌بینید كه با شن‌های ساحل برخورد می‌ كنند و یا اگر صدای گوش شما شبیه صدای سوت كشیدن است، یك كتری در حال جوش را در ذهنتان، مجسم كنید.
*  آهسته و عمیق نفس بكشید.
* هر روز به انجام تمریناتی بپردازید كه به عضلات شما آرامش و راحتی می ‌دهند. این تمرینات برای مثال می ‌توانند شامل یك حمام گرم یا ماساژی مناسب باشند.
* زمانی كه احساس می ‌كنید صدای گوشتان بیشتر از همیشه شما را آزار می ‌دهد و یا توجه بیشتری به آن دارید، بیندیشید كه آیا مسائل دیگری در ذهنتان وجود دارد كه باید دسته‌ بندی شوند و همین موجب نگرانی شما شده است؟ اگر چنین چیزی وجود دارد، در پی حل آن باشید و نگذارید صدای گوش شما زندگی و كارتان را تحت تاثیر قرار دهد. دقت كنید مشكلات روزمره نسبت به صدای گوش‌تان از اعتبار و اهمیت بیشتری برخوردارند.
* نگرانی درباره ی صدای گوش، شما را بدتر خواهد كرد. برای مثال اگر از فعالیتی به دلیل ترس از بدتر شدن وزوز گوش خودداری كنید، وزوز گوشتان شما را بیشتر آزرده می ‌كند، زیرا ناراحت خواهید شد كه چرا فعالیت‌هایی را كه باید انجام می ‌دادید، انجام نداده‌اید.
فراموش نكنید هر چه شما به این صدای مزاحم بیشتر توجه كنید، آن هم توجه بیشتر و بیشتری را از شما می‌ طلبد.
* دقت كنید كه چه صداهایی توجه ‌تان را از وزوز گوش بازمی‌ دارند. مثلا اگر می‌ بینید هنگام تماشای تلویزیون وزوز گوشتان را فراموش می‌ كنید، در مواقعی كه این صدای مزاحم آزارتان می ‌دهد، به تماشای تلویزیون بپردازید.
خوابی آرام با وزوز گوش
عده‌ای از افراد مبتلا به وزوز گوش معتقدند كه صدای مزاحم، خواب آنها را مختل كرده است. برای حل این مشكل موارد زیر را به شما پیشنهاد می ‌كنیم:
1) هنگامی كه در رختخواب هستید، از یك صدای ملایم استفاده كنید. این صدای ملایم می ‌تواند شامل یك موزیك آرام، رادیو و یا حتی صدای فن باشد. توجه كنید: گوش دادن به صداهای بلند خواب شما را مختل می ‌سازد.
2) میزان كافئین مصرفی (قهوه، چای، نوشابه و...) خود را در طی روز كم كنید و از مصرف كافئین در شب بپرهیزید.
3) در طول روز ورزش كنید، ولی از انجام ورزش یا فعالیت‌های سنگین نزدیك به زمان خواب خودداری كنید.
4) ذهن خود را از مسائل و فعالیت‌های انجام شده در آن روز خالی كنید و هر شب 10 دقیقه قبل از خواب برنامه‌های روز بعد را بنویسید. دقت كنید در این كار واقع‌گرا باشید.
5) نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب، به انجام تمرینات آرامش ‌بخش بپردازید و موزیك آرام مورد علاقه تان را گوش دهید.
6) هنگامی به رختخواب بروید كه احساس خستگی می ‌كنید نه اینكه چون ساعت خواب فرارسیده است، خود را ملزم به رفتن به رختخواب كنید، ولی بكوشید تا هر روز صبح در ساعت مشخص و ثابتی از خواب برخیزید.
7) این اندیشه را كه رختخواب مساوی است با خواب، ملكه ی ذهنتان كنید.
8) چنانچه تا 20 دقیقه بعد از رفتن به رختخواب خوابتان نبرد، وحشت زده و نگران نشوید. برخیزید به اتاق‌های دیگر بروید و فعالیت‌های سبكی كه به تفكر و تمركز نیازی ندارند، انجام دهید تا زمانی كه احساس خوب ‌آلودگی كنید. سپس به رختخواب برگردید.
9) الكل مصرف نكنید. الكل چرخه ی خواب شما را مختل می ‌سازد.
10) قبل از خواب، از انجام فعالیت‌هایی كه ذهن تان را مشغول می‌ سازد، مثل گوش دادن به برنامه‌های گفت ‌و گو در تلویزیون و رادیو یا حل جدول خودداری كنید.
11) در طول روز از چُرت زدن بپرهیزید.
12) نگران نباشید. به خاطر داشته باشید بدن شما حداقل خواب مورد نیازتان را تأمین خواهد كرد. بكوشید كه به آرامش بیشتر آن كمك كنید.
شرح بیماری

وزوز گوش‌ عبارت‌ است‌ از صدای‌ پایداری‌ که‌ وقتی‌ سرو صدای‌ محیطی‌ وجود ندارد، در یک‌ یا هر دو گوش‌ شنیده‌ می‌شود. وزوزگوش‌ می‌توانداز علایم‌ بسیار شایع‌ تقریباً تمام‌ اختلالات‌
گوشو نیز سایر مشکلات‌ طبی‌باشد.


علایم‌ شایع‌

صدای‌ شبیه‌ به‌ زنگ‌ زدن‌، همهمه‌، غرش‌، سوت‌ زدن‌یا فش‌فشک‌ که‌ در یک‌ یا هر دو گوش‌ شنیده‌ می‌شود. این‌ صدا ممکن‌ است‌ مداوم‌،متناوب‌ یا همزمان‌ با ضربان‌
قلبباشد.


علل‌

به‌ طور طبیعی‌ عصب‌ شنوایی‌ در نتیجه‌ لرزش‌های‌ حاصل‌ ازامواج‌ صوتی‌ خارجی‌، تکانه‌ها (impulses) را به‌مغزمنتقل‌ می‌کند به‌ دلایلی‌ که‌ کاملاًمشخص‌ نیست‌، در وزوزگوش‌ عصب‌ تکانه‌های‌ را منتقل‌ می‌کند که‌ از درون‌ سر یا خودگوش‌ منشأ گرفته‌اند.


عوامل تشدید کننده بیماری
 
  • کاهش‌ شنوایی‌
  • لابیرنتیس
  • بیماری منیر
  • اوتیت میانییا خارجی‌
  • اتواسکلرز (تصلب‌ گوش‌)
  • مسمومیت‌ گوش‌
  • انسداد مسیر خروج‌ موم‌ گوش‌
  • جسم‌ خارجی‌ درگوش
  • برخی‌ داروها ( آنتیبیوتیکها، مدرها و غیره‌)
  • فشارخون بالایا پایین‌
  • ترومای‌ سر
  • کم خونی
  • کم‌کاری‌ یاپرکاری تیروئید
  • آلرژیها


پیشگیری‌

پیشگیری‌ شناخته‌ شده‌ خاصی‌ وجود ندارد. در حدامکان‌ ازعوامل‌ خطرزا بپرهیزید.


عواقب‌ مورد انتظار

درمان‌ اختلال‌ زمینه‌ای‌ ممکن‌ است‌کمک‌کننده‌ باشد ولی‌ غالباً علاج‌ وجود ندارد و یادگرفتن‌ چگونگی‌ کنار آمدن‌ باآن‌ تنها درمان‌ موجود است‌. برخی‌ افراد این‌ وضعیت‌ را بسیار بهتر از دیگران‌تحمل‌ می‌کنند.


عوارض‌ احتمالی‌

معمولاً عوارض‌ طبی‌ وجود ندارد. در افرادی‌ که‌این‌ صدا را غیرقابل‌ تحمل‌ می‌یابند، ممکن‌ است‌ در اثر احساس‌ زجر، مشکلات‌روانی‌ ایجاد گردد.


درمان‌


 
اصول‌ کلی‌
 
  • یک‌ معاینه‌ فیزیکی‌ کامل‌ انجام‌ می‌گردد تا اطمینان‌ حاصل‌ شود که‌ تمام‌علل‌ ممکن‌ مورد پیگیری‌ قرار گرفته‌ و تصحیح‌ شده‌اند.
  • اگر وزوز گوش‌ ادامه‌ یابد، درمان‌ اساساً یافتن‌ روش‌هایی‌ است‌ که‌ به‌ شماکمک‌ کند با سروصدای‌ پایدار کنار آیید.
  • با توجه‌ کردن‌ به‌ سایر اشیاء و فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری ها سعی‌کنید به‌ صدای‌ وزوز توجه‌ نکنید.
  • در طول‌ روز و هنگام‌ به‌ خواب‌ رفتن‌ در زمینه‌ کارهایتان‌،موسیقیبنوازید.
  • سیگار نکشید. در صورت‌ نیاز از یک‌ برنامه‌ ترک‌ سیگار کمک‌ بگیرید.
  • سمعک‌ برای‌ هرگونه‌ کوی‌ همراه‌، ممکن‌ است‌ وزوز گوش‌ را پنهان‌ کند.
  • از یک‌ سرکوب‌کننده‌ یا پنهان‌کننده‌ وزوز گوش‌ استفاده‌ کنید.این‌ دستگه‌ مثل‌سمعک‌ در گوش‌ قرار می‌گیرد و صدای‌ مطبوع‌تری‌ ایجاد می‌کند.
  • تحریک‌ الکتریکی‌ با ایمپلنت‌ گوش‌ ممکن‌ است‌ وزوزگوش‌ را کاهش‌ دهد ولی‌ تنهابرای‌ کری‌ شدید مناسب‌ است‌.


داروها

داروها کمکی‌ به‌ بهبود وزوز گوش‌ نمی‌کنند.


فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

از خسته‌ شدن‌ بیش‌ از حدبپرهیزید زیرا ممکن‌ است‌ وزوز گوش‌ را بدتر کند.


رژیم‌ غذایی‌

کاهش‌ مصرف‌
کافئینوشکلاتممکن‌ است‌به‌ برخی‌ بیماران‌ کمک‌ کند.


درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
 
  • اگر خود یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ وزوزگوش‌ را داشته‌ باشید.
  • اگر احساس‌ زجر به‌ خاطر وزوز گوش‌، بدتر شود.


منبع:
www.irteb.com
وزوز گوش و تغذیه مناسب آن
 
 
 
 
تینیتوس یا وزوز یک صدای درونی است که در سر یاگوش احساس می‌شود. در محیط پرامون، این صدا وجود ندارد و اکثر مواقع توسط اطرافیان .....
 
 
تینیتوس یا وزوز یک صدای درونی است که در سر یا گوش احساس می‌شود. در محیط پرامون، این صدا وجود ندارد و اکثر مواقع توسط اطرافیان بیمار نیز شنیده نمی‌شود. یکی از شایع‌ترین نشانه‌هایی است که همراه با کاهش شنوایی و اختلالات مربوط به گوش یا سازوکارهای عملکردی بدن مانند افزایش فشارخون مشاهده می‌شود. این علامت به صورت‌های مختلف بروز می‌کند و هر بیمار تجربه‌ای خاص از صدا را گزارش می‌کند. شکل‌های مختلفی که توسط افراد بیان می‌شود شامل اصواتی نظیر صدای سوت، جیرجیرک، صدای هیس مانند، صدای باد، زنگ و ... می‌باشد. بیماران معمولاً طی جلسات ارزیابی و در‌مان وزوز اظهار می‌کنند که با خوردن نوع خاصی ازمواد غذایی وزوز گوششان بدتر شده یا برعکس بهبود یافته است. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که مصرف برخی از مواد غذایی منجر به تشدید علائم وزوز گوش می‌شود ولی می‌بایست توجه داشت که عوامل مربوط برای هر فرد مبتلا با سایرین متفاوت است.
مکمل‌های غذایی مناسب برای افراد مبتلا به وزوز:
ویتامین B: عقیده براین است که ویتامین‌های B، بویژهB12   و6 BوB5 اغلب باعث بهبود وزوز گوش می‌شوند. دریافت 50 میلی گرم ویتامین B6اضافی دو یا سه بار در روز می‌تواند سبب متعادل شدن مایع های درون گوش داخلی شود و از وزوز گوش بکاهد. تحقیقات نشان داده است که درصد بالایی از افرادمبتلا به وزوز گوش دچار کمبود ویتامین B12 می‌باشند. ویتامین B6 در مواد غذایی مانند غلات، موز بیشتر میوه ها، سبزیجات، تخم‌مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود و علاوه بر این‌ها با تجویز پزشک این ویتامین بصورت تزریقی نیز در دسترس می‌باشد. معمولاً مخمر، صدف خوراکی، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، ماهی، گوشت مرغ و خروس، بوقلمون و غاز وگوشت بره حاوی مقادیری از ویتامین B12می‌باشند.
ویتامین A: کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به مشکلات گوش داخلی از قبیل وزوز گوش شود. زیرا این ویتامین برای حفظ غشاهای گوش مهم و ضروری است. روغن ماهی، سبزیجات سبز فیبردار، میوها مانند پرتقال، زردآلو، طالبی، هویج و سیب زمینی هندی سرشار از ویتامینA می‌باشند.
ویتامین E: این ویتامین اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. در مواردی مانند سبزیجات فیبردار، گندم، غلات دانه‌های روغنی و آجیل یافت می‌شود.
روی: مطالعات نشانگر آن است که دوزهای بالای سولفات روی موجب کاهش یافتن یا از‌بین رفتن وزوز گوش در افرادسالمند می‌شود. مکمل‌های روی برای درمان افرادی استفاده می‌شود که هم مبتلا به تینتیوس (وزوز) هستند و هم کم شنوایی را تجربه می‌کنند و بیشتر برای افراد سالمند مفیدمی‌باشد. مطابق تحقیقات انجام شده در 25% افرادی که میزان روی در بدن آنها کم است معمولا تینتیوس مشاهده شده است واین افراد بعد از سه تا شش ماه استفاده از روی بهبود می‌یابند. ولی دوز دریافتی نباید از 80 میلی گرم بیشتر باشد و مصرف آن می‌بایست تحت کنترل پزشک صورت گیرد.
می‌توان روی را از مواد غذایی زیر بدست آورید:
صدف خوراکی، همه غلات، حبوبات، آجیل، تخم مرغ و ماهی
ویتامین آ :  2000 واحد در روز
کلیه ویتامین دی: 100my روزانه
منیزیم: 50my در روز
روی: روزانه 3my
اسید چرب امگا 3: روزانه 3 گرم
مواد غذایی مناسب برای افراد مبتلا به وزوز :
کنجد سیاه، لوبیای سیاه، صدف خوراکی، جو پرک شده، آبنات نرم و با طعم میوه، سیب‌زمینی‌هندی، دانه نیلوفر‌آبی، شاه بلوط، انگور، چغندر، هویج، کنگر، لیمو، زردک و آب‌تره. مواد غذایی که افراد مبتلا به وزوز می‌بایست از خوردن آن اجتناب کنند. غذاهای حساسیت زا و داغ، غذاهای پرادویه یا چرب ونرم، قهوه، چایی و نوشیدنی‌های دارای کافئین، الکل.
کلام آخر اینکه:
اگر شما احساس می‌کنید با خوردن غذاهای خاصی وزوز گوشتان شدیدتر می‌شود برای حصول اطمینان بیشتر بهتر است مجدداً آن را امتحان کنید. برای این منظور به مدت سه هفته آن غذایی را که گمان می‌کنید ممکن است باعث بروز مشکل در شما شود از برنامه غذایی خود حذف کنید. سپس ظرف سه هفته بدن را به همان مقدار قبلی وارد برنامه غذایی خود نمایید بعد از این مجدداً آنها را حذف کنید و بازهم جایگزین نمایید. با انجام این کار اکنون به خوبی می‌توانید بفهمید که آیا نسبت به آن غذای خاص حساسیت دارید یا خیر؟
 
 منبع:مجله دانش یوگا
اختصاصی سیمرغ   
www.seemorgh.com/health
 
۷مرداد۱۳۸۷
وزوز گوش چیست؟
وزوز (Tinnitus) یک اصطلاح پزشکی به معنای زنگ زدن است که مربوط به احساس انواع مختلفی از صداها در گوش یا سر می باشد. وزوز پدیده شایعی است، بررسی ها نشان می دهد که از هر ۵ بزرگسال ۱ نفر وزوز را تجربه کرده است. وزوز ندرتاً یک شکایت منفرد است و غالباً همراه با افت شنوایی، گیجی و حساسیت فوق العاده به سروصدا می باشد.
وزوز یک صدای درونی است که در سر یا در گوشها احساس می شود . این صدا در پیرامون وجود ندارد و اکثراً توسط اطرافیـان بـیمار نیز شنیده نمی شود. وزوز را عمومأ از نقطه نظر بالینی ویا بر حسب محل ضایعه طبقه بندی می کنند.
علل وزوز:
وزوز می تواند در اثر وقوع اصوات ناگهانی شدید (مانند شلیک گلوله وترقه)، قرارگیری طولانی مدت در معرض اصوات (موزیک با صدای بلند، سروصدای ناشی از آلات در محیط کار، ترافیک مستمر) و همچنین به همراه دسته ای از بیماریهای گوش خارجی، میانی، داخلی وعصب گوش باشد. در اکثر اوقات وزوز به دلیل آسیب به سلولهای موئی و افزایش فعالیت آنها در حلزون (گوش داخلی) بوجود می آید. وجود وزوز در غالب موارد نشانه یک بیماری خطر ناک نیست.
طبقه بندی وزوز از نقطه نظرمحل ضایعه:
• وزوز فیزیولوژیک :
این نوع وزوز مربوط به شنیدن اصوات طبیعی بدن می باشد که ظاهرا از سر منشأ میگیرند.اگر افراد دارای شنوایی طـبیعی در یک محـیط کـامـلأ ساکت با دقت گوش دهند اکثر آنها اصوات همهمه مانند ویا اصوات خاصی را می شنوند که با تعاریف ذکر شده بـه عنوان وزوز در نظر گـرفـته می شوند. این اصوات در نتیجه گردش خون لرزش عضلات ویا حتی در اثر حرکت چرخشی هوا به گرد پرده گوش باشنـد . ایـن نـوع وزوز به دنـبـال انسداد مجرای خارجی گوش تشدید میگردد.
• وزوز پاتوفیزیولوژیک:
این نوع وزوز عمومأ ناشی از ایجاد اشکال در حلزون و یا ساقه مغز می باشدشامل
۲گروه عمده می باشد:
الف-وزوز پاتوفیزیولوژیک ناشی از نویز:
 عمومأ پس از شلیک گلوله یا انفجار در فاصله نزدیک رخ می دهد.
ب- وزوز پاتوفیزیولوژیک ناشی از مصرف دارو:
مصرف دراز مدت بعضی از داروها مسبب این حالت است و البته با قطع مصرف دارو این حالت وزوز بر طرف می گردد که منوط به تشخیص بموقع می باشد.
وزوز آسیب شناختی
این نوع کلی وزوز با اختلالات فیزیکی یا روانشناختی مرتبط می باشد و به
۴گروه اصلی تقسیم بندی می شود :
الف- وزوز آسیب شناختی انتقالی
ب- وزوز آسیب شناختی حسی عصبی
ج- وزوز آسیب شناختی غیر شنوایی
د- وزوز آسیب شناختی با منشأ روانی
• وزوز کاذب :
در این شکل از وزوز ، صدایی را که بیمار اظهار می کند شبیه به وزوز است ولی تعریف
وزوز شامل آن نمی شود و دارای
۲ شکل کلی است:
الف- وزوز محیطی کاذب: از دیگران سؤال می کنند که آیا آنان نیز این اصوات را می شنوند یا خیر؟و در محـدوده دورتـری از خـود دنبال صدا می گردند .
ب- وزوز کاذب بهانه ای یا تمارضی: وزوز ندارد ولی ممکن است به دنبال دلایلی نظیر بهره مالی و یا جلب توجه دیگران تمارض به وجـود وزوز در خود نماید.
عوامل مسبب وزوز:
در پی مهمترین عوامل ثابت شده مسبب وزوز می آیند:
• بیماریهای قلبی – عروقی مانند فشار خون بالا، کم خونی، تنگ شدن دیواره عروق قلب که وزوز به شکل ضرباندار است.
• مصرف داروها: کلیه گروههای دارویی به عنوان عوامل احتمالی بروز وزوز مد نظر می باشد و از جمله بـارزتـریـن آنـها می توان به عـوامل ضد التهاب، آنتی بیوتیکها بویژه آمینوگلیکوزیدها، داروهای ضد افسردگی و خواب آور .
• عوامل روان شناختی: این عوامل نقش عمده ای در ایجاد وزوز به عهده دارند. با این حال باید چنین تصور کرد که عوامل وزوز در آنها می تواند باعث تشدید یا بروز افسردگی شود.
• عوامل مربوط به دندانها: حدود
۲۵% افراد مبتلا به وزوز دارای مشکلات مربوط به مفصل فکی- گیجگاهی می باشند.
• عوامل مربوط به سوخت و ساز مواد درون بدن (متابولیک): کاهش غیر طبیعی ویتامینها، مواد معدنـی و . . . مـی تـوانـد تـأثیر ناگواری را در بروز یا تشدید وزوز گوش داشته باشند. افزایش در چربی خون نیز به عنوان عامل مهمی در ایجاد کم شـنـوایـی حسـی-عصبی، سرگیجه، وزوز گزارش شده است
• عوامل مربوط به دستگاه شنوایی:بیماریهای مربوط به دستگاه شنوایی از جمله کاهشهای شنوایی انتقالی ،حسی –عصبی ،مرکزی ،اتو اسکلروز ،تومور آکوستیک ،جرم گوش ،منییر ونیز شنا کردن ،شیرجه در آب وصداهای بلند از جمله مهمترین عوامل ایجاد کننده وزوز در هر رده سنی به شمار می آیند .
اقدامات درمانی وتوانبخشی:
قدم اول مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی می باشد. توصیف شما از وزوزتان، اطلاعات با ارزشی را در اختیار پزشک قرار یدهد. پزشک متخصص پس از معاینه کامل در صورت نیاز شما را به شنوایی شناس (ادیو لوژیست) ارجاع می دهد. ادیولوژیست ضمن انجام آزمایش شنوایی، وزوز گوش شما را (از نظر شدت، فرکانس، کیفیت) قرار می دهد. تیمی متشکل از پزشک خانواده، متخصص گوش و حلق و بینی، شنوایی شناس، فیزیوتراپیست روان شناس برنامه درمانی را به عهده دارند.
روشهای در مانی عبارتند از:
۱- استفاه از دارو
۲- استفاده از وسایل پوششگر و سمعک
۳- مشاوره و روان درمانی
لازم به ذکر است یک روش واحد برای تمام مبتلایان به وزوز توصیه نمی شود. اگر روش خاصی موفقیت آمیز نبود درمان دیگری را به کار می گیرند. مشارکت در این برنامه مستلزم برد باری است.
در طول مدت اجرای برنامه توانبخشی نباید فراموش کنید که مهمترین هدف، حذف وزوز نیست بلکه هدف رفاه نسبی شماست.
استفاده از دارو:
در برخی موارد دارو توسط پزشک گوش و حلق و بینی متناسب با بیماری تجویز می گردد. آمار نشان می دهد که گروهی از افراد به دارو درمانی پاسخ مثبت داده اند.
استفاده از سمعک یا وسایل پوششگر:
برای گروهی از افراد که به همراه وزوز کم شنوایی نیاز دارند استفاده از سمعک بهترین وسیله برای پوشش صدای وزوز است و نسبت به دستگاههای مولد نویز و پوششگر ارجحیت دارد.
برای آن دسته از افراد که امکان استفاده از سمعک وجود ندارد و یا کم شنوایی آنها در حدی نیست که لازم باشد از سمعک استفاده کنند از وسایل پوششگر و مولد نویز استفاده می شود. تجویز سمعک و وسایل پوششگر توسط شنوایی شناس و متناسب با ویژگیهای فردی هر بیمار تنظیم می شود.
وسایل پوششگر شبیه به سمعک هستند و اصوات خاصی را تولید می کنند تا فرد با وزوز خود سازگار شود. هر چه این وسایل مدت زمان بیشتری مور


:: موضوعات مرتبط: مطالب تئوری پرستاری , مطالب علمی متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 21598
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
امیر در تاریخ : 1391/11/27/5 - - گفته است :
سلام عزیزم وبلاک جالبی داری حال کردم };-
پاسخ:ممنون نظرلطفت ولی ای کاش ایراداش میگفتی تارفع کنم .بازم سربزن


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: